Slovenski etnografski muzej

Swich logo
Datum objave 
24. april 2017
Kaj 
Novice
Kontakt 

Historic Collections, Contemporary Lives

Mednarodno srečanje v sklopu projekta SWICH

Muzeji se v zadnjem času pogosto poglabljajo v vprašanja, kako na sodoben način predstavljati zgodovinske zbirke.

V Muzeju za arheologijo in antropologijo (Museum of Archaeology and Anthropology) v Cambridgeu je od 27. marca do 29. marca 2017 potekalo srečanje mednarodnega projekta SWICH z naslovom Historic Collections, Contemporary Lives. Zbirke iz kolonialnega obdobja, ki so shranjene v depojih etnografskih muzejev in muzejev svetovnih kultur, so pogosto predstavljene kot nekaj, kar spada v preteklost in so tako lahko zaradi kolonialnega konteksta sporne ali pa trpijo pomanjkanje povezav s sodobnim svetom. Srečanje je bilo namenjeno premisleku o tem, kako so lahko zgodovinske zbirke ponovno oživljene za oz. skupaj s publiko 21. stoletja.

Srečanje se je začelo s predavanjem Emmanuela Kasarheroua, pomočnika direktorja oddelka za dediščino in zbirke v pariškem muzeju Musée du Quai Branly Jacques Chirac, ki je spregovoril o zbirkah ljudstva Kanak iz Melanezije in njihovi kulturi ter predstavil razstavo z naslovom Kanak: Art is a word, ki jo je z Rogerjem Boulayem leta 2013 pripravil v omenjenem muzeju. Zelo zanimivo predavanje je pripravila samostojna kustosinja iz Indije, Minhazz Majumdar. Evropskim in Ameriškim muzejem pomaga pri razumevanju in interpretaciji indijskih zbirk ter jim pomaga zbirke prezentirati na sodoben in aktualen način, predvsem z vključevanjem umetnikov oz. obrtnikov iz Indije. Predstavila je tri projekte, s katerimi se je spopadla v preteklih letih. Sodelovala je z Nacionalnim muzejem iz Liverpoola, kjer so leta 2013 pripravili razstavo Telling Tales: the art of Indian storytelling, v Nacionalnem muzeju v Glasgowu pa so izvedli projekt Project Art Fund RENEW. Namen projekta je bil ustvariti osnovno zbirko sodobne indijske umetnosti, ki bi dopolnila in oplemenitila obstoječo zbirko klasične in industrijske umetnosti iz južne Azije – muzej jo je pridobil v kolonialnem obdobju. V Muzeju za arheologijo in antropologijo v Cambridgeu pa je Minhazz Majumdar sodelovala pri pripravi razstave Another India: Explorations and Expressions of Indigenous South Asia, ki so jo odprli v začetku marca 2017. V osnovi razstava predstavlja predmete in umetnine skupnosti iz južne Azije, imenovane adivasi, ki se kulturno, jezikovno in etnično precej razlikuje od večinskega prebivalstva in ki je bila marginalizirana tako pred kot po vzpostavitvi neodvisnosti. Predmeti govorijo fascinantne zgodbe, ki so povezane z znano, pa tudi manj znano in »težavno« zgodovino povezav med Indijo in Veliko Britanijo. V razstavo so lepo umeščena sodobna umetniška dela lokalnih indijskih umetnikov in obrtnikov, ki so pri svojem ustvarjanju izhajali iz zgodovinskih zbirk svojih prednikov. Po razstavi nas je popeljal njen avtor, dr. Mark Elliott. Gaye Sculthorpe, kustosinja iz Britanskega muzeja, je predstavila zgodbo o tem, kako se je skozi razstavo Yurlmun: Mokare Mia Boodja (Returning to Mokare's Home Country) del avstralske muzejske zbirke vrnil tja, od koder je prišel – na območje Albany v zahodno Avstralijo. Poudarila je, da je pomembno, da so zbirke objavljene na internetu, saj tako ljudje vedo, kje najti določene stvari. Srečanje se je zaključilo s predavanjem profesorice Kavite Singh z Univerze Jawaharlal Nehru v New Delhiju z naslovom Museums, Heritage, Culture: Into the Conflict Zone. Poudarila je, da so muzeji – čeprav so pogosto prostori, ki gradijo mostove med kulturami –, lahko tudi prostori medkulturnih nerazumevanj, kjer se širijo napetosti, nezaupanje in jeza ter se sprožajo težave med skupnostmi, kulturami ali narodi. In ne gre vedno za napetosti med Vzhodom in Zahodom; pogosto so nasprotja med močnejšimi in šibkejšimi, med sekularnim in sakralnim ukoreninjena že znotraj kompleksnih lokalnih politik.   

Poleg predavanj so potekale javne razprave na tri tematike: zbirke, kuratorstvo in t. i. »težavne« zgodovine (difficult histories). Govorci so predstavljali različne primere (dobrih) praks iz muzejev, težave, s katerimi se srečujejo pri svojem delu, svoje poglede na določene uveljavljene prakse, … V sklopu javne razprave na temo zbirk je Anja Koren, sodelavka SWICH-a v Slovenskem etnografskem muzeju, predstavila najstarejšo afriško zbirko SEM, zbirko misijonarja dr. Ignacija Knobleharja, s poudarkom na dosedanjem raziskovanju in prezentaciji zbirke ter predstavila načrte za leto 2019, ko bomo praznovali 200-letnico Knobleharjevega rojstva. Predstavitev z naslovom Collection of the Missionary Ignacij Knoblehar in the Past, Present and Future je nastala v sodelovanju s kustosom za afriške in ameriške zbirke v SEM, dr. Markom Frelihom.

Anja Koren

Inštitut Mcdonald v Cambridgeu, kjer je potekalo SWICH srečanjePredstavitev zbirke misijonarja Ignacija KnobleharjaRazstava Another India v Muzeju za arheologijo in antropologijo v CambridgeuRazstava Another India