Magija amuletov
Človek je od nekdaj verjel v nadnaravne sile, v božanstva, demone in druga skrivnostna bitja, ki so vplivali na njegovo življenje od rojstva do smrti. Stari Egipčani so vpliv neznanih sil prenesli celo v verovanje v posmrtno življenje in so zato že pred skoraj pet tisoč leti poznali način, kako se posameznik lahko zavaruje pred nevarnostjo v vsakdanjem življenju in na poti v večnost. Uporabljali so majhne predmete, ki so bili posvečeni v svetiščih in so vsebovali magično moč pod okriljem izbrane boginje ali boga. To so bili amuleti, izdelani v obliki različnih božanstev, polbogov, svetih živali in svetih predmetov, ki so varovali žive in mrtve, uporabljali pa so jih tudi kot votive oz. darove bogovom v svetiščih. Amuleti so tako posredniki med človekom in nadnaravnimi, neznanimi silami, so predmeti, ki človeku prinašajo občutek varnosti pod okriljem nevidnega dotika in bližine skrivnostnega božanstva. Magija amuletov je torej v vsakdanjem življenju in v posmrtnem kultu imela zelo pomembno vlogo ter zapustila vidne sledi ne samo v egipčanski kulturni dediščini, ampak je vplivala tudi na nekatere afriške, sredozemske kulture in evropske duhovne tradicije.
Razstava Magija amuletov, katere avtor in kustos je dr. Marko Frelih, prikazuje tradicijo magičnih amuletov od faraonskih časov naprej s poudarkom na egipčanski zbirki amuletov Slovenskega etnografskega muzeja, ki so jih iz Egipta prinesli slovenski zbiralci v 19. stoletju. Ob zbirki SEM so predstavljeni amuleti iz Pokrajinskega muzeja Ptuj-Ormož in Koroškega pokrajinskega muzeja. Več tisočletna tradicija uporabe predmetov z magično močjo zaščite pred nevarnostjo in skrivnostnimi silami je pustila sledi tudi v sodobnem Egiptu, kar je na razstavi predstavljeno z zasebno zbirko Shahire Mehrez islamskega ženskega nakita v srebru in drugih materialih.
Amuleti so v različnih kulturah mediji za posredovanje nevidne moči besede, podobe, dotika in pogleda. Moč besede je na razstavi ilustrirana z zbirko talismanov SEM-a pisanih v arabščini, in zbirko ALEP izposojeno iz Museum d'Historie Naturelle iz Pariza. Talismani, neke vrste magični lističi z napisi v kombinacijah črk, kvadratov, številk, geometričnih likov vsebujejo fragmente iz Korana. Uporablja se jih za zaščito pred demoni in nesrečami in so prisotni v afriškem in muslimanskem svetu. Za razstavo Magija amuletov sta talismane iz zbirke SEM proučila, interpretirala in prevedla iz stare arabščine znanstvenika dr. Constant Hamès in dr. Živa Vesel iz Nacionalnega centra za znanstvene raziskave (CNRS) v Parizu.
Magija amuletov v ospredje postavlja dolgotrajno genezo amuleta kot magičnega predmeta, njegove oblikovne preobrazbe in kontinuiteto poslanstva, ki ga je s svojim vplivom pustil stari Egipt v afriški, sredozemski in evropski duhovni tradiciji.
Razstavna pripoved
Razstavna pripoved se začenja s faraonom Tutankamonom (1300 pr. Kr.), saj njegova izvrstno ohranjena grobnica nudi poučen pogled na razmišljanje Egipčanov o amuletih in vsem, kar sodi zraven v smislu zaščite proti uničujočim silam zla. Takrat so ljudje zemeljsko življenje razumeli kot uverturo v večnost. Z branjem svetih besedil in z uporabo posvečenih predmetov, amuletov, so premagovali nevarne prepreke temačnega podzemlja in se skrbno pripravljali na posmrtno življenje.
Egipčanske amulete, predstavljene v prvem prostoru, so pokojnikom dodajali v grob med mumificiranjem. Amulet Izide je eden najzanimivejših na razstavi, bila je namreč prvinska boginja Zemlje in njeno poslanstvo je bila skrb za rodovitnost in potomstvo. Vpliv njenega kulta je dosegel različne sredozemske kulture in pustil sledi tako v afriški kot tudi v evropski duhovni tradiciji.
Človek je svoje telo že tisočletja krasil zaradi lepote in magičnega varovanja pred neznanimi silami. Zato so v drugem prostoru prikazani predmeti za zaščito telesa, oblačila, islamsko in afriško okrasje. Na islamskem ženskem nakitu, ki ga v svoji zbirki hrani Shahira Mehrez iz Kaira, se nazorno vidi prepletanje estetskega vidika s tradicijo poznavanja in uporabe simbolov, ki imajo korenine v starodavni zakladnici egipčanske magije. Razstavljeno nojevo jajce ima apotropejski pomen, pomeni pa tudi simbol utelešene božanske moči, iz katere je vzniknilo življenje na zemlji.
Amuleti so v različnih kulturah tudi mediji za posredovanje nevidne moči besede, podobe, dotika in pogleda. V tretjem prostoru je moč besede ilustrirana z zbirko talismanov SEM-a, pisanih v arabščini, in zbirko ALEP, izposojeno iz Museum d'Historie Naturelle iz Pariza. Talismani, neke vrste magični lističi z napisi v kombinacijah črk, kvadratov, številk, geometričnih likov vsebujejo fragmente iz Korana. Uporablja se jih za zaščito pred demoni in nesrečami in so prisotni v afriškem in muslimanskem svetu. Moč podobe je predstavljena s svetinjicami, podobicami in drugimi predmeti, ki varujejo, prinašajo upanje in mir. Moč pogleda skozi Horovo oko – oko božanstva, predstavlja absolutno moč nadzora, ki varuje in uničuje. V sredozemskih kulturah se je preoblikovalo v modro-bele steklene obeske, v krščanstvu pa v božanski trikotnik z vsevidnim očesom. Moč dotika je posedovala sveta oseba ali predmet, z dotikom se prenaša nadnaravna moč, ki ustvarja nevidno zaščito. Med amulete sodijo tudi kavriji (polži), simboli plodnosti, s katerimi so predvsem v Afriki krasili obredne maske, oblačila in nakit.
Razstava se zaključi s spiralo, ki je eden najstarejših simbolov na svetu. Spirala je simbol univerzalne dinamike in neskončnega prepletanja življenja in smrti.
- Magija amuletov - seznam predmetov v sobi 1 >>
- Magija amuletov - seznam predmetov v sobi 2 >>
- Magija amuletov - seznam predmetov v sobi 3 >>
Kolofon razstave
Koordinacija razstave
Nina Zdravič Polič
Znanstveni sodelavci
dr. Constant Hames, Nacionalni znanstveno-raziskovalni center (CNRS), Pariz
dr. Živa Vesel, Nacionalni znanstveno-raziskovalni center (CNRS), Pariz
dr. Günther Hölbl, Dunaj
dr. Alain Epelboin, Naravoslovni muzej, Pariz
dr. Elfriede Haslauer, Dunaj
dr. Carlo Rindi, Prato
dr. Jacques Sesiano, Ecole polytechnique fédérale de Lausanne
dr. Shahira Mehrez, Kairo
dr. Klemen Jelinčič Boeta, Ljubljana
dr. Sabina Kramar, Zavod za gradbeništvo Slovenije, Ljubljana
Arhitektura razstave in grafično oblikovanje
Polona Zupančič
Sodelujoče ustanove
Pokrajinski muzej Ptuj-Ormož, Koroški pokrajinski muzej, Narodni muzej Slovenije, Muzej krščanstva na Slovenskem, Notranjski muzej Postojna, Universalmuseum Joaneum Graz, Naravoslovni muzej Pariz, ZVKDS – Restavratorski Center, Fondazione Sartirana Arte, Sartirana Lomellina
Sodelavci Slovenskega etnografskega muzeja
Restavratorji
Janez Črne, Gregor Kos, Jožica Mandelj Novak, mag. Ana Motnikar
Komuniciranje
Nina Zdravič Polič, Maja Kostric Grubišić, Domen Uršič
Tehnična podpora
Silvester Lipovšek, Anica Mesarič, Miha Zupan
Drugi sodelavci
Alma Bavdek, dr. Sonja Fister, Ana Kaker, Anja Koren, dr. Tomaž Lazar, Cvetka Polajnar, Miha Špiček, dr. Janja Žagar
Oblikovanje svetlobe
Marjan Visković
Prevodi
David Limon, Franc Smrke
Lektura
Maja Cerar, David Limon
Fotografije
Günther Hölbl, Marko Frelih, Tina Ramujkić, Narodna galerija Slovenije, Ministero dei Beni e della Attivite Culturali e del Turismo – SBSAE Milano
Zahvala
Razstavljena zbirka islamskega ženskega nakita iz zasebne zbirke Shahire Mehrez, Kairo, je poklon spominu na dr. Carlo Mario Burri, nekdanjo direktorico Italijanskega inštituta za kulturo v Kairu in v Ljubljani, dolga leta tesno in prijateljsko povezano s Slovenskim etnografskim muzejem.