Pokopavanje Pusta v socializmu in interpretacije oblasti
    Z raziskavo pokopavanja Pusta v Kamniku in 
okolici, s posebnim poudarkom na povojnem času, sem želela vstopiti v 
spomine in predstave delavcev v kamniških tovarnah in prebivalcev Tuhinjske 
doline, ki so bili v času socializma družbeno najbolj dejavni in opaženi. 
Pri raziskavi vsakdanjega življenja Kamnika in širše okolice, v kateri sem 
veliko vprašanj namenila predvsem pesemskemu izročilu in praksam, povezanim 
z njim, je namreč prav ta svet ostajal v ozadju. Pokopavanje Pusta v 
Kamniku je kot študija primera razkrilo povsem drugo podobo, kot se je 
pokazala ob površnem soočenju z njim, predvsem ob soočenju z vrednotenjem 
na podlagi ideoloških presoj. Ta interpretacija je pokop Pusta razlagala 
kot prireditev, ki si jo je za smešenje Cerkve omislila Partija, torej kot 
izmišljeno tradicijo. Raziskava je pokazala, da se je pokop Pusta v samem 
mestu pojavil že pred drugo svetovno vojno, tradicijo pa je imel tudi 
ponekod na podeželju. Po drugi svetovni vojni je kot zaključek pustnega 
dogajanja dobil pomembno mesto v organizaciji delavcev v kamniških 
tovarnah. Pepelnična sreda v tovarnah je pomenila pokop Pusta z vožnjo 
ploha, ki so ga delavci poznali iz predvojnega in povojnega dogajanja na 
vaseh, kritična ost tega dogajanja je bila usmerjena proti uslužbenkam v 
upravnih službah. V teh sprevodih je bil nekdo oblečen tudi v duhovnika, 
njegove vloge pa večina ni doživljala kot ključne ali moteče. Vožnjo ploha 
so nekateri interpretirali kot folkloro. Pokopavanje Pusta je bilo torej po 
drugi svetovni vojni prepoznavna delavska ritualna praksa, pomembna tem 
bolj zato, ker za nove oblastnike ideološko ni bila moteča, hkrati pa je na 
nekaterih zelo omiljenih ravneh, omogočala izražanje kritike. Zmanjševanje 
družbene potrebe po tem načinu izražanja kritičnosti, ki jo je pomenila 
povečana vloga delavskega samoupravljanja, spreminjanje odnosa do poroke in 
neporočenih in možnosti zabav, ki jih je nudilo razkošnejše praznovanje 
dneva žena, so povzročili opuščanje tega rituala v tovarnah, medtem ko se 
je pokop Pusta v smodnišnici postopno razširil tudi v karneval v samem 
mestnem središču. Po tej spremembi so pokop Pusta ob koncu šestdesetih let 
prevzeli vaščani Tuhinja. S tem prevzemom je prireditev doživela nove 
transformacije in nove interpretacije. Prehajanje pokopa Pusta iz vasi v 
tovarne, iz tovarn pa na mestne ulice je odsevalo prilagajanje potrebam 
skupnosti, hkrati pa je opozorilo tudi na razmerja moči in na njihovo 
spreminjanje. Pokop Pusta v Kamniku je hkrati z različnimi interpretacijami 
torej razkril tista dogajanja v povojnem Kamniku, ki so izhajala iz 
splošnih družbenih sprememb po vojni, vključno z ideološkimi spremembami, 
in iz spreminjanja razmerja med mestom in podeželjem. S soočanjem z 
različnimi interpretacijami pokopa Pusta v Kamniku so se ob ločnici med 
mestom in vasjo in ločnicami med različnimi družbenimi skupinami bolj kot 
ločnice med različnimi ideologijami izrisovala različna osebna doživljanja 
ljudi, vezana na presoje preteklosti in ideologij. S tem mi je uspelo priti 
ne le do raznolike podobe ritualne prakse pokopa Pusta, temveč tudi do 
razkrivanja življenjskih praks in tistega miselnega sveta, ki mi je bil 
tuj, vendar je zaznamoval življenje v tovarnah v času po drugi svetovni 
vojni in različna razumevanja Tuhinjske doline med drugo svetovno vojno in 
po njej.
      