Slovenski etnografski muzej

Opisi slovaških jaslic

MARIÁN LIŠKA
Figure v krogu na podstavku,
1998,
Zasebna izposoja
Keramik Marián Liška živi v Modri pri Bratislavi. Preden je postal samostojni umetnik, se je v Tovarni majolike v Modri naučil obdelovanja gline in poslikavanja v stilu fajanse. Njegove jaslice “Poklon treh kraljev” so bile med stotimi jaslicami iz vsega sveta, ki so jih 1998 razstavili v Rimu, izbrane kot naslovna slika za časopis Rivista delle Nazioni in razglednice.

MARIÁN LIŠKA
Jaslice na ploski gobi,
2012,
Zasebna izposoja
1988 je Center za ljudsko umetnost (ÚĽUV) Mariánu Liški dodelil naziv „mojster ljudske umetnosti“. Njegovi liki so dinamični in polni življenja. Prizor je postavljen v keramičen okvir, podoben votlini, ki stoji na podstavku iz maha in lesa. Umetnika lahko prepoznamo za lončarskim vretenom, kjer za Jezuščka izdeluje skledo za kašo.

MARIÁN LIŠKA
Relief na pladnju,
2004,
Malokarpatské Múzeum, Pezinok
Pladenj premera 55 cm prikazuje s snegom pokrite jaslice. Trije slovaški božični koledniki hodijo po snegu. Jožef v slovaški narodni noši jih spremlja na goslih. Moški, ženske in otroci, vsi oblečeni v debele zimske plašče, prinašajo darove, med drugim lončevino. Pastir igra na dude.

FERDIŠ KOSTKA
Jaslice v betlehemskem hlevu,
ca. 1950,
Slovenské Národné Múzeum - Historcké Múzeum, Bratislava
Keramik Ferdiš Kostka iz Stupave v pokrajini Záhorie je navdihnil mnoge umetnike, ki so mu sledili. 1946 je bil med prvimi slovaškimi umetniki, ki so jim dodelili naziv “narodnega umetnika”. V tem njegovem poznem delu vidimo Jezuščka, ki leži na slami in dviga roke v blagoslov proti Mariji in Jožefu, ki se mu poklanjata stoje.

FERDIŠ KOSTKA
Fajansa v krogu,
začetek 20. stoletja,
Slovenské Národné Múzeum - Historcké Múzeum, Bratislava
Ferdiš Kostka prikazuje sveto družino pod slamnato streho tradicionalne slovaške hiše. Marija v slovaški narodni noši drži Jezuščka v naročju. Godec na klopi igra na dude.

IGNÁC BIZMAYER
Relief na pladnju,
1994,
Slovenské Národné Múzeum - Múzeum L'udovíta Štúra, Modra
Slovaški narodni umetnik Ignác Bizmayer, ki je aprila 2012 praznoval 90. rojstni dan, je “Poklon treh kraljev” postavil pod zvezdnato nebo; prizor uokvirja široki rob pladnja s premerom 56 cm. Bizmayer je bil prvi, ki je v 40. letih 20. st. začel ustvarjati keramične reliefe na pladnjih.

DRAHOSLAV CHALÁNY
Relief na pladnju,
1990,
Malokarpatské Múzeum, Pezinok
Drahoslav Chalány iz Pezinoka je mojster keramičnih skulptur, ki jih izdela do popolnosti. Sredi pladnja s premerom 51 cm je upodobitev božične zgodbe skrčil na glavne udeležence: Marija, ki se sklanja nad Jezuščkom in Jožef z volom ter oslom. Za to razstavo je umetnik sam restavriral nekoliko poškodovano delo.

MÁRIA HANUSKOVÁ in OSKAR HAN-- USEK
Jaslice v hlevu na manjšem podstavku,
začetek 90. let 20. st.,
Slovenské Národné Múzeum - Historcké Múzeum, Bratislava
Mária Hanusková je diplomirala na keramični šoli v Modri. V Pezinoku skupaj s soprogom Oskarjem vodita delavnico, ki na tržnicah prodaja keramične figure s tipičnimi slovaškimi motivi (npr. ženske v narodnih nošah). Mária oblikuje in poslika figure, Oskar izdela kulise zanje.

MÁRIA HANUSKOVÁ in OSKAR HAN-- USEK
Jaslice v hlevu na velikem pladnju, po 1995,
Zasebna izposoja
Po 1995 sta Hanuskova svojim jaslicam dodajala več figur in povečala podstavek. Mária Hanusková za svoje figure tudi ni več uporabila bele glazure. Od sredine 90. let uporablja prozorno glazuro, ker se ji zdi bolj naravna. 2006 so bile te jaslice vključene v mednarodno razstavo jaslic v Rimu.

MÁRIA HANUSKOVÁ in OSKAR HAN-- USEK
Skupina figur z angelom,
2004,
Zasebna izposoja
Ta skupina figur je bila izdelana 2004. V nasprotju z večino njunih del je unikatno delo. 2006 je ta skupina Marije, Jožefa, Jezuščka in velikega angela sodelovala na mednarodni razstavi jaslic v Rimu, skupaj z jaslicami Mariána Liške na ploski gobi.

DAGMAR KRATOCHVÍLOVÁ
Uokvirjene jaslice na več ravneh,
ca. 1990,
Malokarpatské Múzeum, Pezinok
Dagmar Kratochvílová je po rodu s Slovaške in se s keramiko ukvarja od 1986. Posveča se majhnim okrasnim skulpturam, jaslicam in angelom. Danes je samozaposlena in živi ter dela v Sviadovu na Češkem. Njene prefinjene jaslice vključujejo guslarja, moža z svetilko in s snegom pokrita drevesa.

JOZEF FRANKO
Jaslice pod lokom,
1971,
Slovenské Národné Múzeum - Historcké Múzeum, Bratislava
Tako kot številni drugi samozaposleni slovaški keramiki se je Jozef Franko iz Myslenic naučil obdelovati glino v Tovarni majolike v Modri. Razvil je lastni prepoznavni umetniški stil. Njegove figure so dramatične in ekspresivne in njegovi motivi so vedno blizu ljudski umetnosti. Mnoga njegova dela prikazujejo verske teme, npr. Marijo z detetom. Med njegovimi zgodnjimi deli so bile tudi jaslice.

JÁN PEČUK
Múzeum l'udovej umeleckej vỳroby, ÚL'UV, Stupava
Ján Pečuk iz Šenkvic se je naučil obdelovanje keramike v Tovarni majolike v Modri. Danes sta tradicionalna majolika in figuralna keramika le manjši del njegovega ustvarjanja. Jaslice je začel izdelovati 1990, najprej zasebno in pozneje za Center za ljudsko umetnost. V tej zgodnji fazi je hotel prikazati Marijo in Jožefa kot reveža v vzhodnjaškem ambientu.

KORNÉLIA PÜSSOVÁ
Jaslice s 23 figurami,
2003,
Múzeum l'udovej umeleckej vỳroby, ÚL'UV, Stupava

KORNÉLIA PÜSSOVÁ
Uokvirjene jaslice,
2003,
Múzeum l'udovej umeleckej vỳroby, ÚL'UV, Stupava

KORNÉLIA PÜSSOVÁ
Viseče jaslice,
2003,
Múzeum l'udovej umeleckej vỳroby, ÚL'UV, Stupava
Kornélia Püssová iz Šamorína je študirala keramiko na Šoli za uporabne umetnosti v Bratislavi. Zaposlena je v lončarskem centru Pozdišovce, kjer oblikuje in poslikava keramiko. Püssová ustvarja svoje jaslične figure na lončarskem vretenu in jim daje končno obliko z okrasnimi dodatki. 2005 ji je Center za ljudsko umetnost dodelil naziv mojstrice ljudske umetnosti.


JANA RANDUŠKOVÁ
Jaslice s 14 figuricami,
2003,
Múzeum l'udovej umeleckej vỳroby, ÚL'UV, Stupava
Jana Randušková iz Zvolena je študirala keramiko na Šoli za uporabne umetnosti v Bratislavi. Z oblikovanjem in poslikavo keramike se ukvarja od 1973. Jaslične figure ustvarja na lončarskem vretenu. Njena dela so bila razstavljena v raznih muzejih na Slovaškem in Češkem.

LEOPOLD VELAN
Okrogla skulptura ‘Koledniki’,
1932,
Slovenské Národné Múzeum - Historcké Múzeum, Bratislava
Češki akademski kipar in slikar Leopold Velan je bil v 30. letih
20. stol. zaposlen na Šoli za uporabne umetnosti v Bratislavi. V tej keramični skulpturi je upodobil slovaško božično nošo. Mladi moški so hodili od doma do doma, oblečeni kot pojoči pastirji (koledniki) Fedor, Stacho in Kubo. Tu jih vidimo, ko nosijo darove na lesenem predalu, obešenem okrog vratu, pastirjevo sekiro (valaško) in prenosne jaslice.


VILIAM BÁZLIK
Jaslice v zvončastem hlevu,
ca. 1990,
Slovenské Národné Múzeum - Múzeum L'udovíta Štúra, Modra
Viliam Bázlik iz Modre je večinoma ustvarjal votle keramične okvirje in jih okrasil s habanskimi vzorci. Figuralna keramika, kot jo vidimo v teh jaslicah, je v njegovem repertoarju redka. Poslikana je s tipičnimi okraski fajanse iz Modre. Bázlik je delal za Center za ljudsko umetnost od 1976 do 1990.

JÚLIA KOVÁČIKOVÁ-HOROVÁ
Figure v krogu na podstavku,
po 1945,
Slovenské Národné Múzeum - Historcké Múzeum, Bratislava
Češka kiparka Júlia Kováčiková-Horová je v 30. letih 20. stol. vodila Keramični oddelek Šole za uporabne umetnosti v Bratislavi. Po drugi svetovni vojni so njene vzorce uporabili tudi v Tovarni majolike v Modri. V Keramičnem centru v Pozdišovcu je 1947 uvedla sodobne vzorce za poslikavo, ki so še danes značilni za tamkajšnjo keramiko.

NEZNANI SLOVAŠKI UMETNIK
Jaslice v obliki triptiha (trikrilnega oltarja),
30. leta 20. st.,
Slovenské Národné Múzeum - Historcké Múzeum, Bratislava
Te edinstvene jaslice v obliki krilnega oltarja so najbrž uporabili kot vzorec v Tovarni majolike v Modri. Žal ni znano, kdo jih je ustvaril. Pastirji s svojo čredo in trije kralji si po strmih stezah utirajo pot k sveti družini. Prizor uokvirjajo štirje angeli s pozavnami na temnomodrem nebu.

PETER LUŽÁK in TATJANA HOMOLAYOVÁ
Jaslice v kapelici z notranjo razsvetljavo,
2012,
Zasebna izposoja
1993 sta Peter Lužák in slikarka Tatjana Homolayová začela delovati kot samozaposlena skupina. V 90. letih 20. st. so bile zelo priljubljene jaslice in zato sta oblikovala vrsto jaslic, ki niso samo okrasne, ampak tudi uporabne, saj je v njih lahko čajna svečka. Glino sta stisnila v kalup in Tatjana Homolayová je nato izdelek ročno dokončala in poslikala.

PETER LUŽÁK in TATJANA HOMOLAYOVÁ
Male jaslice, angel in Jezušček v kapelici,
2012,
Zasebna izposoja
Poleg klasičnih jaslic z sveto družino je delavnica Lužák-Homolayová izdelovala tudi preprosto raznličico z angelom, ki bedi nad spečim Jezuščkom v nekakšni kapeli, v kateri so vrata in okno okrašeni s cvetlicami.

MÁRIA HANUSKOVÁ in OSKAR HAN-- USEK
Jaslice v zvončastem hlevu,
2012,
Zasebna izposoja
Zakonca Hanusek sta pred 20. leti ustanovila podjetje L’udumker (Ljudska umetniška kramika). Izdelujeta keramične predmeta za razstave in prodajo na sejmih. Te jaslice so bile izdelane s pomočjo kalupa in so namenjene prodaji na božičnih tržnicah.