Slovenski etnografski muzej

1. fotografski natečaj SEM v letu 2007

Slovenski etnografski muzej že od svojega nastanka leta 1923 zbira fotografsko in v novejšem času tudi avdiovizualno filmsko gradivo.

Muzejska fototeka je v več kot osmih desetletjih pridobila nekaj čez 76.000 enot, ki so plod terenskega dela sodelavcev muzeja, preslikav fotografij, ki jih vrnemo lastnikom, fotografij predmetov iz zbirk, zbranih originalnih fotografij in seveda donacij bolj ali manj znanih fotografov.

Še vedno so v njej vrzeli iz preteklosti in sedanjosti, ki bi jih želeli z načrtno zbiralno politiko zapolniti. Od nekdaj velja, da etnologijo zanima človek, njegov praznični in delovni vsakdan, letni ter življenjski krog.

Današnje strokovno gledanje in raziskave razširjajo te teme, saj vedno zajemajo spremembe v družbi, primerjajo ritem in način življenja. Ker se to hitro spreminja, je vse več potreb po posnetkih sodobnosti, sedanjega načina življenja, tudi iz neruralnega okolja. Ker je v etnologiji še veliko neraziskanih tem, povezanih s preteklostjo, smo etnologi pogosto na lovu za prežitki, za ostanki nekdanjih načinov življenja in vedenja ter znanja. Ob tem se pogosto ne zavedamo, da se tudi današnji vsakdan zelo hitro spreminja in da sprememb pogosto niti ne zaznamo dovolj hitro, da bi jih zabeležili.

Izkušnje nam kažejo, da se današnji vsakdanjik hitreje spreminja v preteklost, kot se je kdaj koli prej. Poleg tega postaja današnje vsakdanje življenje tudi čedalje bolj individualizirano. Poraja se nam vprašanje, kako naj ga dokumentiramo, katere metode ubirati, da bomo lahko veliko in hkrati hitro dokumentirali. Se ga da dovolj dobro zajemati tudi s fotografijo? Nam današnji način dela v muzeju to omogoča?

Vemo namreč, da na te izzive odgovarjamo zelo površno in le delno. Slovenski etnografski muzej je v zadnjem desetletju osredotočen na predstavitev dediščine v obliki številnih občasnih in dveh stalnih razstav. Za poglobljeno terensko delo na številnih področjih tako ni dovolj časa. Posledično je to zaznati tudi v manjšem številu novopridobljenih fotografskih enot kot v desetletjih pred tem.

V zadnjih petih letih se oddelek dokumentacije v SEM posveča predvsem digitalizaciji pomembnejših zbirk znotraj fototeke, s čimer želi bogastvo že pridobljenega gradiva približati širšemu krogu uporabnikov. Pri tem pa nam primanjkuje fotografij iz sedanjega časa, po katerih uporabniki ravno tako sprašujejo. Prav zato smo večkrat razmišljali, kako pridobiti nove zanimive posnetke. Porodila se nam je ideja, da je eden od načinov pridobivanja novega gradiva tudi fotografski natečaj. Poimenovali smo ga z zelo splošnim naslovom: “Fotografije vsakdanjega življenja”. S pomočjo natečaja smo želeli izvedeti, kaj vse je lahko nekomu vsakdan, kakšna občutja ga ob tem navdajajo in kako nam želi to sporočiti s fotografijo. Zanimalo nas je, kaj bodo avtorji odbrali ali posneli za natečaj, ki ga je razpisala etnološka ustanova; želeli smo poizvedeti, kako je pojmovanje etnološke stroke prisotno med širšo skupnostjo ljubiteljev fotografije.

Besedilo natečaja

Rezultati natečaja

Fotogalerije zmagovalcev in ožjega izbora

Fotografije zmagovalca natečaja Andraža Gregoriča