Slovenski etnografski muzej

Betlehemy - Keramične jaslice iz Slovaške

Kje 
Pritličje razstavne hiše
Od 
7. december 2012
Do 
13. januar 2013
Koordinatorji razstave
Nina Zdravič Polič, Maja Kostric, Domen Uršič v sodelovanju z Österreichisches Museum für Volkskunde, Dunaj.
Jaslice

Slovaške keramične jaslice, prikazane na razstavi, so ustvarili znani ljudski umetniki - Viliam Bazlik, Ignác Bizmayer, Drahoslav Chalány, Jozef Franko, Maria in Oskar Hanusek, Ferdiš Kostka, Júlia Kováčiková-Horová, Dagmar Kratochvílová, Marián Liška, Peter Lužák, Ján Pečuk, Kornélia Püssová, Jana Randušková in Leopold Velan - so zelo pisane in izrazne. V nekaterih jaslicah figurice prosto stojijo, v drugih so pritrjene na okvir. Nekateri umetniki prikazujejo božično zgodbo pod slamnato streho, pri drugih je ves prizor na keramičnem pladnju s širokim robom. Nenavaden izdelek je triptih z božično zgodbo v oltarni niši.


Po svetopisemski zgodbi o stvarjenju je Bog naredil človeka “iz prahu zemlje“ (Stvarjenje 2:7 NRSV). Cerkev obeleži stvarjenje Adama in Eve, prvega moškega in prve ženske, 24. decembra. To je dan pred božičem, ko cerkev praznuje rojstvo Kristusa. Po krščanski veri je Jezusa Kristusa, božjega sina, Devica Marija neke noči rodila v hlevu gostilne v Betlehemu.

Šega­­ izdelovanja jaslic in njihovega postavljanja v božičnem času je nastala iz očaranosti ljudi nad tem, da lahko vsako leto podoživljajo dogodke svete noči. Jaslice izdelujejo iz različnih materialov, med drugim tudi iz keramike. Adam in Eva pa sta zavetnika lončarjev in keramikov.

Krščanstvo ima na Slovaškem dolgo tradicijo. Oblikovalo je življenje ljudi in njihovo materialno kulturo, ki se kaže zlasti v verski ljudski umetnosti. Med kiparskimi upodo-bitvami dogodkov v krščanskem letnem koledarju imajo jaslice posebno mesto. Reforme cesarja Jožefa II. ob koncu 18. stoletja so jaslice izgnale iz cerkev in ljudje so jih začeli postavljati doma.

Od srednjega veka naprej so lončarji izdelovali figurice, posodje in ploščice iz žgane gline.

Od 17. stoletja naprej so nekaj figuric izdelovali tudi v tehniki fajanse. Z njimi so Habani (prekrščevalci) zapolnili prazen prostor v lončarskih pečeh. V 19. stoletju je iz te prakse nastala posebna keramična obrt. Tovarna majolike v Modri je bila ustanovljena 1883, tj. v času, ko so industrijski izdelki in novi materiali tradicionalne lončarje spravili v hudo stisko. Šola, ki je bila priključena tovarni, je številne slovaške keramičarje usposobila za izdelovanje fajanse.

Glavni liki tradicionalnih slovaških jaslic so sveta družina, trije kralji, pastirji in včasih tudi koledniki. Trije pastirji, Fedor, Stacho in Kubo, oblečeni v tradicionalne slovaške noše in opremljeni z valaško (pastirsko sekirico), hodijo od hiše do hiše in s sabo nosijo lesene ali papirnate jaslice. Pripovedujejo zgodbo o Kristusovem rojstvu, pojejo in plešejo ob ritmu udarcev s palicami in v dar dobijo posebne kolače. Tako kot v drugih evropskih državah so bile jaslice središče božičnega praznovanja, dokler jih ni v 19. stoletju zamenjalo božično drevo. Sodobni keramiki še vedno ustvarjajo tudi božične motive in like.

Opisi razstavljenih jaslic >>

KUSTODINJI RAZSTAVE:
Claudia Peschel-Wacha, Katharina Richter-Kovarik, Österreichisches Museum für Volkskunde.
PREDMETE ZA RAZSTAVO SO POSODILI:
Múzeum l'udovej umeleckej vỳroby
ÚL'UV, Stupava, Malokarpatské Múzeum, Pezinok
Slovenské Národné Múzeum - Múzeum L'udovíta Štúra, Modra
Slovenské Národné Múzeum - Historcké Múzeum, Bratislava
Izposoja od zasebnikov / Private loans: Peter Lužák, Marián Liška, Oskar Hanusek, Mária Hanusková

Deli