Nova razstava SEM - za dediščino in prihodnost slovenskih blagovnih znamk - na poti k marketinškemu muzeju
Sporočilo za javnost
Ljubljana, 11. junij 2010
Nova razstava SEM - za dediščino in prihodnost slovenskih blagovnih znamk - na poti k marketinškemu muzeju.
Slovenski etnografski muzej v četrtek, 17. junija, ob 19. uri odpira vrata svoji letošnji osrednji, tokrat malo drugačni razstavi, ki jo na pobudo Društva za marketing Slovenije posveča dediščini in prihodnosti slovenskih blagovnih znamk z naslovom Cockta, pijača vaše in naše mladosti. O dediščini slovenskih blagovnih znamk. Tej pobudi botruje idejna zamisel o bodočem marketinškem muzeju DMS o preteklosti uspešnih slovenskih blagovnih znamk, ki so pomemben del slovenske gospodarske in kulturne dediščine. Namen razstave v SEM je povezati področje materialne in nematerialne kulturne dediščine blagovnih znamk z vidika njihove vloge v načinu življenja in v kulturi, ravni ekonomskega razvoja, potrošništva, vloge in oblik oglaševanja, razvoja trženja in ponudbe na trgu. Slovenski etnografski muzej namreč že od konca 2. svetovne vojne zbira predmete tudi o gospodarstvu, o njegovih snovnih in nesnovnih sestavinah, zaveda se pomena pospeševanja védenj in znanja o blagovnih znamkah za nacionalno kulturo in raziskovalnega procesa od njihovega nastanka, opredmetenih pojavnih oblik, njihovega medijskega pojavljanja, zgodb potrošnikov ...
"Spričo dejstva, da so nemirne gospodarske spremembe na zadnjem prelomu stoletij skoraj uničile marsikatero slovensko blagovno znamko, je med strokovnjaki za trženje zrasla potreba oz. pobuda, da se znamke zaščitijo in ohranijo, kateri je Slovenski etnografski muzej stopil naproti. To nalogo bi po mnenju Društva za marketing Slovenije morali opraviti v procesu zbiranja gradiva o blagovnih znamkah, kar bi bila osnova za nastanek marketinškega muzeja, ki bi pomembno prispeval k razumevanju razvoja marketinške stroke in potrošniške kulture v našem okolju. S tem bi blagovne znamke postale ena od sestavin muzealizirane nacionalne identitete", je v uvodu k razstavnemu katalogu zapisala dr. Bojana Rogelj Škafar, direktorica SEM.
Razstava Cockta, pijača vaše in naše mladosti. O dediščini slovenskih blagovnih znamk predstavlja torej prvi korak k uresničitvi te vizije oz. na poti k marketinškemu muzeju.
Na razstavi je posebej osvetljen fenomen Cockte in pojasnjeno je, zakaj so znamke pomembne. Dejstvo je, da je Cockta simbol slovenske potrošniške revolucije in da ostaja najznačilnejša predstavnica koncepta 'slovenska znamka'. Njena vloga za naš gospodarski in družbeni razvoj je nesporna. Raziskovanje zgodovine slovenskih znamk in razstava Cockta, pijača vaše in naše mladosti sta zato predvsem izraz spoštovanja do vseh, ki so ustvarjali in razvijali Cockto in druge znamke, ki so postale del naše kulturne identitete in nas prijetno spominjajo na čase gospodarskega in družbenega razcveta. Na poti k marketinškemu muzeju razstava s Cockto naznanja mladost, nove sveže ideje za ohranjanje dediščine slovenskih znamk in za njihovo prihodnost.
Prikazuje tudi nekatere izbrane primere znanih slovenskih blagovnih znamk, med katerimi so skoraj vse preživele gospodarske in druge spremembe v 20. stoletju in zaznamovale gospodarsko zgodovino blagovnih znamk. Njihove korenine gre iskati v dediščini regionalnih obrtniških in industrijskih izdelkov. Sem sodijo družbe Pivovarna Laško, Radenska, Kolinska oz. Droga Kolinska, tovarne Emo Celje, Peko, Ilirija, Gorenje, Šumi in Elan.
Na dediščino slovenskih blagovnih znamk obstajajo različni pogled različnih strokovnjakov, kot so npr.: "Blagovne znamke. Nekaj povsem vsakdanjega in običajnega v sodobni družbi! Spremljajo nas na vsakem koraku, v naših bivalnih in drugih kulturnih okoljih. Pogosto nadomeščajo odsotnost naših izkušenj in spoznanj o naravi in kulturi, usmerjajo naše porabniške odločitve, pomagajo pri presojanju kakovosti in govorijo o paleti gospodarskih, družbenih in kulturnih prizadevanj" (dr. Janez Bogataj); "Blagovne znamke so hkrati rezultat časa in tudi označevalec vsakokratne historične realnosti" (dr. Žarko Lazarević); "Preteklost uči in navdihuje. Njen dokument so tudi znamke in prav je, da jim priznamo njihov pomen, se iz njih učimo ter pokažemo mladim, da ima tradicija svojo vrednost in da je znamko ne le težko ustvariti, temveč še težje ohraniti" (dr. Maja Makovec Brenčič).
Razstavo spremlja katalog s prispevki strokovnjakov z različnih področij. Katalog razstave, grafično oblikovanje in postavitev razstave so delo Mojce Turk, u.d.i.a.
Glavna podpornika razstave sta DMS kot njen pobudnik in družba Droga Kolinska, d.d., ki je arhivsko gradivo o Cockti muzeju posodila, ter številni posamezniki, ustvarjalci reklam, arhitekti in oblikovalci, kot npr. Sergej Pavlin, Jaka Judnič, Boris Voje, Miro Slana in številne druge ustanove, ki so prispevali predmete za razstavo.
Kontaktna oseba:
Nina Zdravič Polič, 041 / 342 801