Slovenski etnografski muzej

Šelmarija
Kontakt 

Šelmarija

Šelmarija je pustovanje, značilno za Kostanjevico na Krki, pri katerem se prepletajo elementi podeželskih pustovanj in mestnih karnevalov.

Poimenovanje naj bi izviralo iz »lumpanja«, norenja, simbol pustovanja pa je šelma – v preteklosti je bila to buča, v kateri je gorela sveča, sedaj pa je to nekakšna glava iz pločevine. Pustni liki, ki sodelujejo pri pustovanju, so šelmarji (iz nem. Schelm, pavliha, navihanec), včlanjeni v druščino Prforcenhaus (iz fr.-nem. Parforce-Hatz, lovski pogon).

Nekaj dni pred pustom ulice Kostanjevice na Krki okrasijo z barvnimi papirnatimi trakovi in zastavami. V nedeljo zjutraj topovska salva ter obhod odbora Prforcenhausa in godbenikov po mestnih ulicah naznanita začetek pustovanja. Popoldne je oklic Kurenta – kanonik oznani prevzem oblasti v času pusta. Sprevod, ki ga sestavljajo praporščak, oče Šelme, kanonik, patri, predsednik s prvo damo, purgarji, prižigalci luči, mestni pisar, mestni sodnik, guverner banke in mestna gospoda, obišče vse gostilne. V ponedeljek zvečer je baklada – sprevod otrok in članov Prforcenhausa z baklami, ti vabijo na občni zbor, na katerem na šaljiv način obračunajo z ljudmi in dogodki v preteklem letu. Purgarji med občinstvom izberejo novega predsednika Prforcenhausa, potem pa je v mestni gostilni ples v maskah. V torek zjutraj gonijo medveda: medved z goničem in odbor Prforcenhausa v spremstvu harmonikarja obiščejo nekaj izbranih hiš, vrtec in osnovno šolo. Potem hodijo po mestnih ulicah, kjer medved lovi mimoidoče in jih maže z globinom. Popoldne je oranje in sejanje – otroci po mestu vlečejo plug, za katerem hodita orač in sejalec, ki za plugom potresa pepel. Del skupine sta poleg odbora Prforcenhausa tudi prinašalec malice z jerbasom starih piskrov na glavi in zdravnik ali medicinska sestra. Zvečer je promenadni koncert Kostanjeviške godbe. V sredo dopoldne člani Prforcenhausa izdelajo lutko Kurenta, ga položijo v krsto in napišejo njegovo oporoko. Sprevod s Kurentom se ustavlja pri gostilnah, kjer jim postrežejo s pijačo. Popoldne kanonik naznani Kurentovo smrt. Pogrebni sprevod, med katerim kanonik in menihi berejo litanije o Kurentovem življenju, se ustavlja pri gostilnah, kjer grobar koplje grob, žalostna vdova pa joče, dokler jim ne postrežejo s pijačo. Na mostu sodnik prebere Kurentovo oporoko, predsednik Prforcenhausa zažge Kurenta in purgarji ga s krsto spustijo v Krko. Sledi vesela sedmina.

Osrednji lik šelmarije je oče Šelme (iz nem. Schelmenvater, oče navihancev), oblečen v črne hlače in frak ter pokrit s cilindrom, ki na palici nosi Šelmo. Predsednik Prforcenhausa ima rdeče ogrinjalo, krono in žezlo. Kanonik ima rdeče ogrinjalo in biret, okrog vratu nosi rožni venec in v roki knjigo litanij. Purgarji, ki so v uniformah in imajo sablje, skrbijo za red. Guverner banke od leta 1991 skrbi za valuto Kostanj, kostanjeviško plačilno sredstvo v času pusta. Med novejše like sodijo tudi mestni sodnik, pisar, prižigalci luči in dragonci. Večina pustnih likov je povezana s prebivalci in z zgodovino Kostanjevice na Krki in bližnje okolice. Od leta1971 ima zelo pomembno vlogo pri pustovanju Pihalni orkester Kostanjevica na Krki.

Po krajevnem ustnem izročilu naj bi se šelmarija začela leta 1854, najstarejši znani opis pustovanja je s konca 19. stoletja, bolj zanesljivi viri pa so od srede 20. stoletja. Leta 1968 je začela za izvajanje šelmarije skrbeti Sekcija Šelmarija znotraj Turističnega društva Kostanjevica na Krki, ki se je leta 2007 preimenovala v samostojno Etnološko društvo Prforcenhaus. Kljub nekaterim dodanim likom in elementom pustovanje sledi lokalni tradiciji.

Šelmarija v Registru nesnovne kulturne dediščine

Film

ŠelmarijaŠelmarijaŠelmarijaŠelmarija