Slovenski etnografski muzej

ATAK
Kje 
Razstavna hiša
Od 
5. oktober 2022
Do 
20. november 2022

ATAK: Fan art. Kako biti detektiv?

Večmedijska razstava v okviru Festivala stripa Tinta

Razstava vsestranskega berlinskega vizualnega umetnika ATAKa, ki sta jo v okviru mednarodnega festivala stripa Tinta 2022 postavila na ogled Stripburger / Forum Ljubljana in Slovenski etnografski muzej (SEM), je posvečena stripovskima likoma, ki sta imela pomembno vlogo pri avtorjevi umetniški usmeritvi: to sta Dick Tracy ameriškega avtorja Chesterja Goulda in Tintin belgijskega stripovskega klasika Hergéja. Razstava je eklektičen zvarek avtorskih del, arhivskega gradiva ter t. i. fan art umetnij, ki so pestra zbirka anonimnih del oboževalcev Tintina in Dicka Tracyja, ki jih je Atak pridobil z različnih koncev sveta. Na ogled bo večje število ATAKovih predelav stripovskih zgodb in naslovnic publikacij in tudi originali Chesterja Goulda iz ATAKove osebne zbirke.

Večmedijsko razstavo zaznamujeta najrazličnejše gradivo, ki so ga ustvarili ljubitelji, in arhivsko gradivo, ki z neobremenjenimi interpretacijami oživljata prigode dveh stripovskih junakov, detektivov. Slednja tako zaživita povsem svoje življenje zunaj izvornega konteksta; projekt izpostavlja vprašanje, kaj je umetnost in kakšna sta njena vrednost in pomen za najširšo publiko. S samosvojimi reinterpretacijami oziroma ATAKovo apropriacijo stripovskih legend ponuja razstava novo branje klasikov in omogoča sveže podoživljanje dogodivščin znamenitih junakov. Projekt, ki mu je avtor posvetil več kot desetletje svojega ustvarjanja in ki ga z novimi kosi še vedno po malem dopolnjuje, posredno obravnava tudi fenomen zbirateljstva in vprašanje identifikacije s fenomeni popularne kulture.

Avtor ATAK bo dan po odprtju, v četrtek, 6. oktobra ob 18.00, tudi vodil po razstavi.
Razstavo spremlja časopis z besedili Matjaža Brulca, Alexandra Brauna in dr. Bojane Rogelj Škafar.

ATAK (Hans-Georg Barber, 1967) je vizualni umetnik, ilustrator in grafik, ki živi in ustvarja v Berlinu, kjer je dokončal študij na Visoki šoli za umetnost. Leta 1989 je soustanovil avantgardno stripovsko skupino in revijo Renate ter v 90. letih objavil več samostojnih stripovskih izdaj. Danes je dejaven predvsem na področju ilustracije. Svoja dela objavlja v različnih publikacijah doma in v tujini, ustvaril pa je tudi več unikatnih avtorskih slikanic. Od samih začetkov svoje ustvarjalne poti igrivo prehaja meje med različnimi mediji, ob tem pa strastno raziskuje in zbira najrazličnejše gradivo, ki sega od stripovskih originalov do fan arta in ljudske umetnosti.

Dr. Bojana Rogelj Škafar, kustosinja SEM, je ob razstavi zapisala:

»ATAK v svoj ilustratorski imaginarij ne vključuje zgolj junakov iz zakladnice nemških pravljic ali mednarodne popularne kulture, temveč sega dlje v nemško likovno tvornost, kakršni so bili Bilderbogen. To so bili enostransko potiskani grafični listki z ročno koloriranimi slikami in besedili kot oblika izjemno razširjene množične likovne kulture v 18. in 19. stoletju, ki jih smatramo za praobliko stripa. Njihovi predhodniki so bili enostransko tiskani lesorezni listki in ilustrirani letaki iz 15. in 16. stoletja. Njihova motivika se je razširila po vsej Evropi in svoje mesto so v 19. stoletju našli tudi v slovenskem prostoru na poslikanih panjskih končnicah. To velja zlasti za vojaške motive in motiv narobe sveta, ki ga na končnicah predstavljajo motivi Živali nesejo lovca h pogrebu, Medved strelja lovca in Lisica brije lovca. Narobe svet je ena najpopularnejših ATAKovih ilustriranih knjig za otroke.
Imanentni del ATAKovega umetniškega procesa je zbirateljski proces. Med motivi njegovih slik in ilustracij se često znajdejo zbirateljski predmeti, ki ga obkrožajo v studiu, med njimi tudi figurice ameriškega detektiva Dicka Tracya in Tintina, junaka 23 zgodb, ki pripovedujejo o njegovih detektivskih podvigih na različnih koncih sveta. Dogodivščine obeh detektivov so v 20. stoletju dosegle globalno popularnost, ki med mladimi ne pojenja. Je pa način prikazovanja Tintinovih srečevanj z drugimi in drugačnimi zaradi mestoma kolonialne konotacije in iz rasizma izvirajočih stereotipov – primer za to je zgodba Tintin v Kongu - predmet kritike in zahtev po umiku stripov iz prodaje. Nanje v tej luči lahko gledamo kot na dokumente časa, v katerem so nastali, ki jih je z današnje prespektive potrebno ustrezno komentirati. Na ta način so lahko sredstvo za kritičen razmislek o pogledih na druge kulture.«

Razstava bo na ogled v SEM do 20. novembra 2022.

PROST VSTOP ZA FESTIVALSKE OBISKOVALCE
V času festivala Tinta (5.–9. 10. 2022) imajo obiskovalci s Strip Core programsko zloženko ali knjižico festivala brezplačno vstopnino na razstavo.

KOLOFON
Produkcija: Stripburger / Forum Ljubljana in Slovenski etnografski muzej, zanj Natalija Polenec, direktorica
Kustosinja: dr. Bojana Rogelj Škafar
Koordinacija: mag. Maja Kostric Grubišić
Komuniciranje: mag. Maja Kostric Grubišić, Maja Kocjan, mag. Irena Plešivčnik

 

 

Povezani dogodki

17.11.2022
Vabljeni na javno vodstvo po razstavi ATAK: Fan art. Kako biti detektiv?, vodila bo Katerina...
Razstavna hiša
četrtek, 17. november 2022 - 18:00
13.11.2022
Vabljeni na javno vodstvo po razstavi ATAK: Fan art. Kako biti detektiv?, vodila bo Katerina...
Razstavna hiša
nedelja, 13. november 2022 - 11:00
Stripovski junaki, stripovska delavnica v okviru razstave ATAK: Fan art. Kako biti detektiv?
V okviru razstave ATAK: Fan art. Kako biti detektiv? vabimo na stripovsko delavnico za otroke (9+)...
Razstavna hiša
sobota, 22. oktober 2022 - 11:00
ATAK. Fan art. Kako biti detektiv?, vodstvo z avtorjem razstave
06.10.2022
Vabljeni na javno vodstvo po razstavi ATAK: Fan art. Kako biti detektiv? z avtorjem razstave ATAKom...
Razstavna hiša
četrtek, 6. oktober 2022 - 18:00
ATAK: Fan Art. Kako biti detektiv?, odprtje razstave
05.10.2022
Stripburger in Slovenski etnografski muzej vas prijazno vabita na odprtje večmedijske razstave v...
Razstavna hiša
sreda, 5. oktober 2022 - 19:00